De laatste stap in de herziening van de HKZ-norm voor Kleine organisaties is met succes afgerond. De norm is geaccepteerd door de Raad voor Accreditatie en klaar voor publicatie.
De HKZ-norm voor Kleine organisaties is aangepast aan de laatste inzichten op het gebied van kwaliteitsdenken. Minder administreren, maar alleen vastleggen wat strikt noodzakelijk is om de zorg goed uit te voeren. De norm bevat eisen uit de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en thema’s die vanuit de inspectie (IGJ) belangrijk worden gevonden. Organisaties moeten bijvoorbeeld ook nadenken over de zorg die zij niet kunnen aanbieden, indien zij hier niet de juiste expertise voor hebben, de zogenaamde ‘uitsluitingscriteria’. Hoewel de norm op een aantal punten inhoudelijk gewijzigd is, is de basis hetzelfde gebleven. Dit maakt het overgaan van de oude naar de nieuwe norm makkelijk. Download de vergelijkingstabel om te zien wat er veranderd is ten opzichte van de 2010 versie.
Overgangsregeling
Voor organisaties die al gecertificeerd zijn op de HKZ-norm voor Kleine organisaties versie 2010 geldt een ruime overgangsregeling. Deze houdt in dat organisaties de gelegenheid krijgen om tot 5 oktober 2023 over te stappen op de nieuwe versie. HKZ raadt aan om al in een vroeg stadium met de certificerende instelling te bespreken wat een geschikt moment is om over te stappen. Dit kan bijvoorbeeld zijn tijdens een her-certificatie of één van de vervolgaudits.
Informatiebijeenkomsten
Meer weten over de nieuwe norm en op weg geholpen worden? Dan is het mogelijk om u aan te melden voor een informatiesessie. Deze wordt de komende tijd op verschillende momenten georganiseerd. Klik hier voor meer informatie en om u aan te melden.
Meer informatie
Voor meer informatie over de HKZ-norm voor Kleine organisaties, neem contact op via info@hkz.nl of 015 2690318.